PINNED POST

BANYAK ENTRY DIBUANG

AYAM MASAK LEMAK CILI API TANPA BAWANG SIMPLE

Assalamualaikum & Selamat Petang readers...
Curi-curi masa sikit petang ni, saya nak share salah satu masakan kegemaran anak-anak saya. Masakan kampung ini juga yang selalu mak saya masakkan untuk kami adik beradik.

Masakan dan resepi ini cara saya dan setiap orang ada cara yang berbeza.. jom kita masak...

Bahan-bahan :
Ayam 1 ekor
Santan dari 1 setengah biji kelapa
(biasanya saya guna 2 biji kelapa parut, lepas tu perah dapatkan santannya)
Serai 2 batang diketuk
  *Cili api hijau segenggam dimesin 
(ikut selera masing2, saya suka pedas)
Serbuk kunyit 
(kalau ada kunyit hidup lagi baik)
*Halia 4cm
Tomato 2 biji belah dua
Garam
Gula

Ayam yang telah dipotong dan dibasuh bersih, masukkan dalam kuali/periuk
dimasak dengan api kecil. Serai & kentang masukkan je sekali. Panaskan tanpa minyak ya, kita nak keluarkan air isi ayam tadi tu. 

Saya guna kuali legend ni.. abaikan hitam kuali tu.. hitam manis itu kan menawannn


Panaskan dan gaul-gaul ayam dalam 5 minit, suku masak camtu. Lepas tu bolehlah masukkan cili yang telah dimesin bersama halia ke dalam kuali. Oh ya, letakkan sedikit serbuk kunyit. Jika kat rumah ada daun kunyit, boleh la masukkan sekali ya. Okay, teruskan kacau dan masak sebentar bagi kering sedikit air cili tadi.


Setelah itu, masukkan santan ke dalam kuali. sesetengah orang suka buat 2 bahagian, 1 santan cair, 1 lagi santan pekat dimasukkan akhir nanti bila ayam dah hampir masak... erm saya pilih nak yang simple, cepat dan mudah.. janji sedap dimakan. 
Masak guna santan ni, kena rajin kacau atau gaul sikit2 kuah supaya santan nanti tidak berketul-ketul. 
Okay, kacau hingga pecah minyak dan ayam masak sepenuhnya.
Masukkan tomato ya. ehh jangan lupa perasakan dengan gula dan garam tau. bila ada garam baru lah sedap masakan tu kan..saya tak gunakan pak aji tau.


nah.. siap dimasak sedia dihidang. Kegemaran suami dan anak-anak gulai ayam masak lemak cili api ni. dah namanya cili api..mestilah kita buat pedas kan. Alhamdulillah kami sekeluarga makan pedas, mudah nak masak sekali. tak payah masak asing-asing pedas & tak pedas. 
memang saya tak gunakan bawang dalam masakan ni...nahhh jimat kan cik bawang dalam bakul tu hihiii 😆


taaaadaaaaaaa... jom makan dengan nasi panas-panas. Saya suka bubuh kicap kat nasi panas,
kuah bagi banjir 😉



meh la.. kita share share resepi

terima kasih












ISI HATI YANG SERING DILIHAT